søndag 1. juli 2012

Hva vil dere lese om?

Som en som både studerer og jobber med språk er det av og til vanskelig å vite hva som er nyttig for andre å lese om - hva som er vanskelig, interessant, gøy, utfordrende... Jeg kommer selvfølgelig til å skrive om det jeg selv synes er gøy, irriterende, spennende og så videre, men vil gjerne også ha litt tilbakemeldinger.

Har du/dere noen språkrelaterte spørsmål jeg kan bruke som utgangspunkt? Er det for eksempel noen ord du alltid lurer på stavingen til, noen setninger som bare virker merkelige, eller noe som irriterer deg? Er det noe du vil lære mer om?

Når det gjelder det siste spørsmålet mener jeg ikke nødvendigvis grammatikkregler eller skriveregler, selv om det også i høyeste grad er lov. Men hva med dyrs språkevne, hvordan fungerer den? Hvordan lærer mennesker språk? Finnes det trekk som går igjen i alle språk? Hvor mange språk finnes det egentlig? Hvorfor studerer man utdødde språk eller språk som ikke brukes her til lands? Hvor store fordeler (eller ulemper) har egentlig tospråklige barn i forhold til enspråklige? Hvorfor har språk blitt ilagt så stor betydning gjennom tidene, og hvorfor sies det at språk er makt? Hvorfor er det så nøye om språk forsvinner? Hva er bra/galt med at språk forandrer seg?

Jeg vil også påpeke at jeg ikke trenger superbra formuleringer eller veldig store spørsmål. Spør om det du vil, enten det er enkeltord, en bestemt setning eller flere. Jeg skal svare så godt jeg kan!

4 kommentarer:

  1. Har vel ikke egentlig lov til å kommentere dette innlegget før om en 5 års tid. Men det var jo fryktelig interessante spørsmål du tar opp her, da.

    Et språk tar jo med seg en hel kultur når det forsvinner. Og hvis Sapir-Whorf har noe for seg, kan det ta med seg unike erkjennelser også.

    Mange dyr har ei viss evne til å lære språk. Men det som kan være vel så interessant er forskjellene i menneskers evne til å lære språk og forskjellene i måtene å håndtere det på når de først lærer det. Hvis det er noe genetisk bak disse forskjellene, kan det si noe om hvordan språket utvikla seg på et tidlig stadium, før det blei helt symbolsk, og det kan kanskje også stamme fra blanding mellom oss og andre mennesketyper, f.eks. neandertalere, som hadde andre måter å håndtere språk på.

    SvarSlett
  2. Hehe, det er bare for at innlegget skal holde seg på toppen ;)

    Jeg hadde et semester med diakron lingvistikk, og i stedet for å bruke hele semesteret på lydlover, grammatikkendringer og så videre som vi egentlig hadde hatt om før, hadde vi en del om teorier om hvordan språket kan ha utviklet seg helt i begynnelsen, hvilke kognitive egenskaper som trengs for å lære språk, hva pidgin-språk kan si om hvilke språklige trekk som sannsynligvis kom først og så videre. Utrolig interessant, men veldig vanskelig å skrive om i en bloggpost. Det er jo så utrolig mye å ta av, siden det ikke akkurat er enighet om dette, og veldig mange gjetninger. Jeg tror jeg må finne frem pensumlitteraturen fra det kurset igjen og friske det opp igjen, tror jeg.

    SvarSlett
  3. Det semesteret hørtes erkeinteressant ut. Jeg har alltid vært fascinert av å gå i røttene på ting (sånn som Gollum). Hvis du kunne kopiert den pensumlista til meg, hadde du vært en elskling ;-)

    SvarSlett
  4. Det var det beste semesteret i hele utdannelsen min, selv om en del av det nok var fordi foreleseren var den beste jeg har hatt. Jeg aner ikke hvor pensumlista ligger for øyeblikket, men så fort jeg finner den skal jeg kopiere den til deg :)

    SvarSlett